BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
Madde1 - (1) Bu yönerge; Celal Bayar Üniversitesinde kısmi zamanlı olarak geçici işlerde çalıştırılabilecek öğrencilerin sayılarının belirlenmesi, öğrencilerin seçimi, işe başlatılması, haftalık çalışma süreleri ile diğer hususları belirlemek amacıyla düzenlemiştir.
Kapsam
Madde2 - (1) Bu yönerge; Manisa Celal Bayar Üniversitesinde kısmî zamanlı öğrenci çalıştırılabilmesine ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
Madde3 - (1) Bu yönerge; 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 46. maddesinin 5917 sayılı Kanunun 20. maddesiyle değişik son fıkrası hükmüne ve Yükseköğretim Kurumları Kısmi Zamanlı Öğrenci Çalıştırılabilmesine İlişkin Usul ve Esaslara dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde4 - (1) Bu yönergede geçen;
a) Üniversite : Celal Bayar Üniversitesini,
b) Rektör: Celal Bayar Üniversitesi Rektörünü,
c) Rektörlük: Celal Bayar Üniversitesi Rektörlüğünü,
ç) SKS Daire Başkanlığı : Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanlığını,
d) Yönetim Kurulu: Celal Bayar Üniversitesi Yönetim Kurulunu,
e) Senato: Celal Bayar Üniversitesi Senatosunu,
f) SKS Kısmî Zamanlı Öğrenci Komisyonu: Rektör tarafından görevlendirilen Rektör Yardımcısı başkanlığında en az üç üyeden oluşan komisyonu,
g) Birim: Kısmî zamanlı öğrenci çalıştıran fakülte, yüksekokul, enstitü, meslek yüksekokulu, daire başkanlığı ve Rektörlüğe bağlı tüm merkez, bölüm ve müdürlüklerini,
ğ) Birim Yöneticisi: Kısmî zamanlı öğrencilerin çalıştığı yukarıda sayılan birimlerin yöneticilerini,
h) Kısmî Zamanlı Öğrenci: Bu yönergeye göre Manisa Celal Bayar Üniversitesi tarafından kısmî zamanlı olarak geçici işlerde çalıştırılan ve işçi sayılmayan öğrenciyi,
ı) Birim Değerlendirme ve Denetim Komisyonu: Birimlere verilen kontenjanlar çerçevesinde iş için gerekli ve yeterli kısmî zamanlı çalışacak öğrencileri belirleyen ve sürekli denetimini yapmak üzere oluşturulan komisyonu,
i) Normal Öğrenim Süresi: Hazırlık sınıfı için bir yıl, öğrenim süresi iki yıl olan önlisans programları için iki yıl, öğrenim süresi dört yıl olan lisans programları için dört yıl, öğrenim süresi altı yıl olan lisans programları için altı yıl olan öğrenim süresisini ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Kısmi Zamanlı Öğrenci Çalıştırılması
Öğrenci çalıştıracak birimlerin ve öğrenci sayılarının belirlenmesi
Madde5 - (1) Kısmi zamanlı öğrenciler Üniversitenin tüm birimlerinde çalıştırılabilirler.
(2) Birimler, kısmî zamanlı olarak geçici işlerde çalıştırmak istedikleri öğrenci ihtiyaçlarını çalıştırma gerekçeleri ile birlikte her yıl Eylül ayı sonuna kadar SKS’ye Kısmî Zamanlı Öğrenci Talep Formu (Ek-1) ile bildirirler.
(3) Hangi birimde ne kadar kısmî zamanlı öğrenci çalıştırılacağı; birimlerin ihtiyaçları, çalıştırma gerekçeleri, geçmiş yıllardaki uygulamalar, ihtiyaçlar, performanslar, birimlerin yerine getirmek zorunda oldukları görevler, birimlerin özelliği, insan kaynakları ihtiyacı, kısmî zamanlı öğrenci çalıştırma maliyeti ve bütçe imkânları dikkate alınarak, hangi birimde, aylık kaç saat üzerinden, hangi sayıda kısmî zamanlı öğrenci çalıştırılacağı, SKS Kısmî Zamanlı Öğrenci Komisyonu tarafından tespit edilir ve Rektör onayına sunulur.
Madde6 - (1)Yüksek Öğretim Kredi ve Yurtlar Kurumu tarafından kendilerine burs verilmekte olan veya burs alma şartlarına haiz öğrencilere öncelik verilmek suretiyle aşağıda belirtilen şartları taşıyan öğrenciler, Üniversitemizde kısmi zamanlı öğrenci olarak geçici işlerde çalıştırılabilirler.
a) Tezsiz yüksek lisans ve özel öğrenci hariç olmak üzere, Üniversitemizde kayıtlı öğrenci olmak (Tezli yüksek lisans ve doktora öğrencileri de kısmî zamanlı olarak çalıştırılabilirler.),
b) Kayıt donduran öğrenci ve yabancı uyruklu öğrenci olmamak,
c) Normal öğrenim süresi içerisinde öğrenim görüyor olmak,
ç) Disiplin cezası almamış olmak (Çalıştırılacak birimlerce belgelendirilecektir)
d) Çalıştırılacak iş için gerekli bilgi, beceri ve yeteneğe sahip olmak,
e) Yetim maaşı ve nafaka hariç asgari ücret düzeyinde gelire sahip olmamak.
f) Üniversitemizde daha önce kısmî zamanlı öğrenci olarak çalışırken sözleşmesi feshedilmemiş olmak.
(2) Şehit veya gazi çocuğu, engelli, deprem-sel gibi doğal afetlerden zarar gördüğünü belgeleyen öğrenciler; normal öğrenim süresi içinde okuyor olmak, yabancı uyruklu öğrenci olmamak ve disiplin cezası almamış olmak şartlarını sağlamaları halinde kısmî zamanlı öğrenci olarak çalıştırılabilirler.
Başvuru şekli, zamanı ve öğrencilerin seçimi
Madde7 - (1) Kısmî zamanlı öğrenci çalıştıracak birimler ve öğrenci sayıları her eğitim-öğretim yılı akademik takvimin başlangıç tarihini izleyen 15 gün içerisinde SKS tarafından Üniversitenin resmi web sitesinde ve ilgili birimlerin duyuru panolarında başvuru için ilan edilir. Başvuru süresi ilanın yayınlandığı tarihten itibaren yedi iş günüdür.
(2) Başvuru ilanında, hangi birimlerde ve ne tür işlerde kaç kısmî zamanlı öğrenci çalıştırılacağı, işin niteliği, öğrencilerde aranan şartlar, haftalık çalışma süreleri ve bir saatlik çalışma karşılığı ödenecek brüt ücret belirtilir.
(3) Kısmî zamanlı öğrenci olarak çalışmak isteyen öğrenciler başvurularını, Üniversitenin internet adresi üzerinden elektronik ortamda Kısmî Zamanlı Öğrenci Başvuru Formunu doldurarak yaparlar
(4) Öğrenciler birden fazla birime başvuruda bulunamazlar
(5) Başvuru şartlarını sağlamayan öğrencilerin başvuruları geçersiz sayılır.
(6) Başvuru ilanının şekli, başvuru formu, başvuru kriterleri ve ilan süresi SKS tarafından değiştirilebilir.
Başvuruların Değerlendirilmesi
Madde8 (1) Başvuruların değerlendirilmesinde aşağıdaki esaslar dikkate alınır:
a) Başvuruların ön değerlendirmesi otomasyon programı vasıtasıyla yapılır. Her birim bazında adaylar en yüksek puandan, en düşük puana doğru sıralanır. Birim için belirlenen kısmî zamanlı öğrenci kontenjanının beş katı kadar aday belirlenir.
b) Her birimin yöneticisi, üç kişilik kısmî zamanlı öğrenci değerlendirme komisyonu kurar. Dönem içerisinde oluşan ihtiyaçlar öncelikle yedek adaylardan karşılanır. Yedek adayın bulunmaması durumunda birim yöneticisinin teklifi ile Sağlık Kültür ve Spor Dairesi Başkanlığı tarafından doğrudan temin yapılır.
c) Birimler, ön değerlendirmeden geçen aday öğrencileri bu Yönergenin 6. maddesindeki şartlar açısından inceler.
ç) Birim komisyonları kriter formunda belirtilen puanlamayı yapar, asıl ve kontenjanın iki katı kadar yedek adayı belirler ve SKS’ye bildirir.
d) Kısmî zamanlı öğrenci asıl ve yedek listesi, Rektör onayından sonra Üniversitenin resmi web sitesinde ve ilgili birimlerin ilan panolarında duyurulur.
e) Asıl ve yedek olarak belirlenen liste, güz-bahar dönemi ve yaz dönemi sonuna kadar geçerlidir. Yaz dönemi için yeniden ilana çıkılabilir.
f) Oluşabilecek ihtiyaçlar öncelikle yedek adaylardan karşılanır. Yedek adayın bulunmaması durumunda birim yöneticisinin teklifi ve SKS tarafından alınan Rektör onayı ile doğrudan öğrenci çalıştırılabilir.
g) Öğrenciler öğrenim gördükleri okulun normal öğrenim süresinin yarısı kadar süre çalıştırılabilir.
ğ) İşin niteliğine göre bazı öğrenciler (g) bendi kapsamı dışında tutulabilir. Bu durumda öğrencinin çalışmaya devam edebilmesi için SKS tarafından Rektör onayı alınır. Hiçbir koşulda öğrencinin çalışma süresi, normal öğrenim süresinden fazla olamaz
Çalışma Biçimleri ve Süreleri
Madde9 -(1) Öğrencilerin çalışma biçimleri ve süreleri aşağıda belirtilmiştir:
a) Eğitim Birimleri: Öğrenciler eğitim birimlerinde, laboratuvarlarda, hastanede birim yöneticisinin uygun gördüğü bölümlerde, eğitim ve araştırma projelerinde vb. çalıştırılabilir.
b) Destek Birimleri: Öğrenciler kütüphaneler, idari bürolar, daire başkanlıkları, kültür merkezleri, spor merkezleri, kantin ve kafeteryalar vb. birimlerde çalıştırılabilir.
c) Kısmî zamanlı olarak çalıştırılan öğrencilerin çalışma süresi haftada en fazla 15 saattir.
ç) Çalışma süresinin haftanın günlerine dağılımı, işin başlama ve bitiş saatleri birim yöneticilerince belirlenir.
d) Kanunlarda milli bayram ve genel tatil olarak kabul edilen günlerde çalışılmaması esas olmakla birlikte, mesai saatleri dışında, hafta sonu, gece ve resmi tatil günlerinde açık olan birimlerde işin gerektirdiği durumlarda kısmî zamanlı öğrenci, birim yöneticisinin isteği üzerine bahsi geçen günlerde çalışmak zorundadır.
e) Öğrencilerin işe devamı, çalışma şartları, süre ve saatlerinin takibi, değerlendirilmesi konusundaki tüm sorumluluk birim yöneticisine aittir. Akademik takvime göre sınav dönemlerinde ve özel durumlarda öğrenciler birim yöneticisine yazılı bildirim yapmaları şartı ile izin alabilirler. İzinli oldukları dönemlere ait ücret ödenmez ve puantaj cetvelinde durum belirtilir.
f) Kısmî zamanlı öğrencinin yapacağı iş ve işlemler, çalıştığı birim tarafından önceden tanımlanarak belirlenir ve çalışma planı öğrenciye bildirilir.
g) Kısmî zamanlı öğrenciler birimlerde temizlik, taşıma vb. gibi ağır işlerde çalıştırılamaz.
ğ) Birimler kısmî zamanlı olarak çalışan öğrencilerin iş tanımlarını işe başlamadan önce SKS’ye bildirmek zorundadır. Ayrıca söz konusu iş tanımı birim tarafından öğrenciye tebliğ edilir. Bu konudaki sorumluluk birim yöneticisine aittir.
İşe Kabul ve Başlama
Madde10 - (1) Hak kazanan öğrencilerin işe kabulleri yapılır.
(2)htiyaç halinde ilan yapılmaksızın Rektör onayıyla, bu Yönergenin ilgili maddeleri dikkate alınarak işe kabul yapılabilir.
Gerekli Belgeler
Madde11 - (1)İşe giriş için öğrencilerden istenen gerekli belgeler:
a) T.C. kimlik kartı fotokopisi,
b) Öğrenci belgesi,
c) Disiplin cezası bulunmadığına dair belge (Birimler tarafından verilecektir.),
ç) IBAN bilgileri (SKS tarafından belirlenen banka),
d) Kısmî Zamanlı Öğrenci İş Sözleşmesi (Ek-2)
e) SGK Aile Sağlık Yardımı Sorgulama Belgesi (Ek-3),
f) Sağlık raporu (birimler tarafından istenmesi halinde),
(2) Birimlerin başvuru döneminde SKS’ye göndereceği belgeler:
a) Kısmî Zamanlı Öğrenci Talep Formu (Ek-1)
(3) Sözleşmelerin imzalanmasıyla işe giriş işlemleri SKS tarafından yapılır.
Çalışma, ücret ve ödeme esasları
Madde12 (1) Çalışma, ücret ve ödeme esasları şunlardır:
a) Kısmî zamanlı olarak çalıştırılan öğrenciler, bu çalışmalarından dolayı işçi olarak kabul edilemezler.
b) Kısmî zamanlı olarak çalışan öğrenciler, sosyal güvenlik yönünden 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’nun 4. maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında sigortalı sayılırlar ve haklarında sadece iş kazası ve meslek hastalığı sigortası hükümleri uygulanır. Kısmî zamanlı öğrencilerin sigortalılık ve sigortalılığının sona ermesine ilişkin bildirimleri SKS tarafından yapılır.
c) Kısmî zamanlı olarak çalıştırılan öğrencilere bir saatlik çalışma karşılığı ödenecek ücret, 4857 sayılı İş Kanunu gereğince 16 yaşından büyük işçiler için belirlenmiş olan günlük brüt asgari ücretin dörtte birini geçmemek üzere, SKS’nin teklifi üzerine Üniversite Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.
ç) Çalışma ücretleri, SKS tarafından belirlenen bankadaki tanımlı hesap numarasına yatırılır.
d) Kısmî zamanlı öğrencilere ödemeler, aylık olarak SKS bütçesinden yapılır.
e) Sosyal Güvenlik Kurumu girişi yapılmadan öğrenciye ücret ödenmez.
f) Çalışmanın gerçekleştiği aya ilişkin Kısmi Zamanlı Öğrenci Günlük Devam Çizelgesi (Ek-4) esas alınarak hazırlanan puantaj cetveli, birim amirleri tarafından düzenlenerek takip eden ayın ikinci iş günü mesai saati bitimine kadar otomasyon sistemi üzerinden SKS’ye iletilir.
g) Çalışmanın gerçekleştiği aya ilişkin ücret bordroları, takip eden ayın 15’inci gününe kadar Strateji Geliştirme Daire Başkanlığına teslim edilir.
Öğrencilerin davranış görev ve sorumlulukları
Madde13 - (1) Öğrencilerin davranış görev ve sorumlulukları şunlardır:
a) Kısmî zamanlı öğrenciler, belirlenen iş saatlerinde işinin başında olmakla yükümlüdür ve iş saatleri bitmeden izinsiz olarak işyerinden ayrılamazlar. Öğrencilerin, birim yöneticileri tarafından belirlenen ve birimde ilan edilen çalışma saatlerine uymamaları ve mesaiye geç kalmaları halinde saat ücretleri kesilir.
b) Kısmî zamanlı öğrenciler, çalıştığı birimin itibarını, saygınlığını ve görev haysiyetini zedeleyici fiil ve davranışlarda bulunamaz.
c) Kısmî zamanlı öğrenciler verilen görevleri, ilgili mevzuat esasları ve amirleri tarafından verilen talimatlar doğrultusunda yerine getirmekle sorumludur.
ç) Kısmî zamanlı öğrenciler, işyerinde belirlenmiş bulunan çalışma şartlarına, iş disiplinine, iş sağlığı ve güvenliği kurallarına, yönetmelik, genelge, talimat gibi düzenlemelere uymak zorundadır.
ç) Kısmî zamanlı öğrenciler, işyerinde belirlenmiş bulunan çalışma şartlarına, iş disiplinine, iş sağlığı ve güvenliği kurallarına, yönetmelik, genelge, talimat gibi düzenlemelere uymak zorundadır.
d) Kısmî zamanlı öğrenciler işlerini itina ile yerine getirmek, kendilerine teslim edilen Devlet malını korumak ve her an hizmete hazır halde bulundurmak zorundadır.
e) Kısmî zamanlı öğrenciler çalıştıkları sürece öğrenci disiplin yönetmeliğine uymak zorundadır. Disiplinsiz davranışları belirlenen öğrencilerin ve birim yetkilileri tarafından çalışmasında sakınca bulunduğu tespit edilen öğrencilerin işine son verilir.
Diğer Hükümler
Madde14 -(1) Öğrencilerin işe devam, işten çıkarılmaları ve disiplin işlemleri aşağıdaki belirtildiği şekilde gerçekleşir:
a) Sözleşme hükümlerine aykırılık nedeniyle sözleşmesi feshedilen öğrenciler tekrar kısmî zamanlı öğrenci olarak çalışamazlar.
b) Eğitim-öğretim yılının sona ermesiyle yaz döneminde öğrenci çalıştırılacak birimler hariç (kontenjan dahilinde) öğrencilerin iş sözleşmeleri feshedilecektir.
c) Birimler, öğrencilerin devam ve disiplin durumu ile Yönergenin 6. maddesindeki şartları taşıyıp taşımadıklarını takip etmek zorundadır. Birim yöneticileri, işlerinde devamsızlık yapan, disiplin cezası alan, işten ayrılan ve Yönergenin 6. maddesindeki şartları çalışırken kaybeden öğrencileri SKS’ye bildirmek zorundadır.
ç) Öğrencinin kısmî zamanlı öğrenci olarak çalıştığı dönemde devam takibi ilgili birim yöneticisi tarafından yapılır.
d) Bir ay içinde iki defa geç gelen öğrenci, birim yöneticisi tarafından yazılı olarak uyarılır. İkaz edilen öğrenci bir daha işe geç kalırsa o gün iş başı yaptırılmaz ve işe gelmemiş kabul edilerek ücreti kesilir.
e) Ders programında yapılan değişiklikleri bir gün önceden bildiren öğrencilere derslerini aksatmayacak şekilde yeni bir çalışma programı hazırlanır ve herhangi bir cezai işlem uygulanmaz.
f) Öğrencinin iş kazası ve meslek hastalığı geçirmesi durumunda alınan raporların birim yöneticisi tarafından bir gün içinde SKS’ye iletilmesi zorunludur.
g) Akademik ve idari personel yetki ve sorumluluklarını birimlerinde kısmî zamanlı olarak çalışan öğrencilere devredemezler.
ğ) Birim yöneticileri çalıştırdıkları öğrencilerin çalışma düzeni ve işe geliş-gidişlerinin denetlenmesinden sorumludur.
h) İşten ayrılan öğrenciler, onaylı puantajları ve istifa dilekçeleri ile birlikte en geç üç gün içinde, ilgili birim tarafından SKS’ye bildirilir. Geç bildirimler nedeniyle Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından uygulanacak idari para cezalarından öğrenci çalıştıran birimler sorumludur.
ı) Yönergenin 12. maddesinde belirtilen sürede düzenlenmeyen puantaj cetvelleri nedeniyle ödenemeyen öğrenci ücretlerinden ilgili birimler sorumludur.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Organlar
SKS
Madde15 - (1) Öğrenci kontenjanlarının belirlenmesi ve ücretlerinin ödenmesine ilişkin evrakların Strateji Geliştirme Daire Başkanlığına iletilmesine kadar geçen süreçteki görevlerden sorumludur.
SKS Kısmî Zamanlı Öğrenci Komisyonu
Madde16 - (1) SKS Kısmî Zamanlı Öğrenci Komisyonu üye sayısı ile görev ve sorumlulukları aşağıda belirtilmiştir:
a) Rektör tarafından belirlenen SKS’den sorumlu Rektör Yardımcısının başkanlığında en az üç üyeden oluşur.
b) Kısmî Zamanlı Öğrenci Başvuru Kriter Formunu düzenler.
c) Kısmî zamanlı öğrenci çalıştırılmasına ilişkin usul ve esasları belirler ve denetimi yapar.
Birim komisyonları
Madde17 (1) Birim Komisyonları, akademik birimlerde iki akademik ve bir idari; idari birimlerde ise toplam üç üyeden oluşacak şekilde birim yöneticisi tarafından belirlenir. Komisyon üyeleri SKS’ye bildirilir.
Mali konular
Madde18 - (1) Üniversitede çalıştırılan kısmî zamanlı öğrencilerin ücretleri, SKS bütçesinin ilgili harcama kaleminden ödenir. Ödemeler, konuyla ilgili yürürlükteki mevzuat hükümlerine uygun olarak yapılır.
Yürürlükten kaldırılan hükümler
Madde19 - (1) Senatonun 27.11.2017 tarih ve 2017/17 sayılı toplantısında alınan 2 nolu karar ile kabul edilen Kısmî Zamanlı Öğrenci Çalıştırma Yönergesi yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
Madde20
(1) Bu yönerge, Senatoda kabul edildiği tarihten itibaren yürürlüğe girer.
Yürütme:
MADDE 21
(1) Bu yönergeyi Rektör yürütür.
Ek:
1- Kısmi Zamanlı Öğrenci Talep Formu
2- Kısmi Zamanlı Öğrenci İş Sözleşmesi
3- Kısmi Zamanlı Öğrenci SGK Aile Sağlık Yardımı Sorgulama Belgesi
4- Kısmi Zamanlı Öğrenci Günlük Devam Çizelgesi